تاکسی اینترنتی چیست؟

آژانس‌های کرایه اتومبیل که روزگاری بسیار پررونق بودند این روزها با عمومیت یافتن تاکسی اینترنتی به حاشیه رفتند. خصوصیت تکنولوژی همین است با روی کار آمدن ابزارهای جدید که زندگی انسان را راحت‌تر می‌کنند راهکارهای قدیمی‌تر کمرنگ شده یا حذف می‌شوند. گوشی‌های هوشمند زندگی مردم جهان را متحول کردند و این روزها اپلیکیشن‌های مختلفی که روی گوشی داریم کار بانک، آژانس، باشگاه ورزشی و بسیاری دیگر از ابزارهای قدیمی را انجام می‌دهند. در این مطلب روی این موضوع که تاکسی اینترنتی چیست؟ یا تاکسی آنلاین چیست عمیق می‌شویم و سعی می‌کنیم ملاک‌های شناسایی بهترین تاکسی اینترنتی را شناسایی کنیم.

تاکسی آنلاین چیست

تاکسی‌های اینترنتی چطور کار می‌کنند؟

اپلیکیشن تاکسی اینترنتی نخستین بار توسط شرکت اوبر ارائه شد و خیلی زود هم رونق گرفت. شیوه کار این ابزار به این ترتیب است که به کمک تکنولوژی GPS نزدیک‌ترین راننده‌ها به متقاضی تاکسی را شناسایی کرده و هر کسی که در خواست سفر را بپذیرد به محل استقرار متقاضی سفر راهنمایی می‌کند.

راه اندازی تاکسی اینترنتی به زیر ساخت‌های فناوری و تهیه یک نرم افزار جامع و کامل نیاز دارد. هزینه تهیه این ابزار بسیار زیاد است و به همین دلیل داشتن تاکسی اینترنتی کار هر شخصی نیست و به پشتوانه مالی و فناوری کافی نیازمند است.

خدمات پشتیبانی هم از دیگر بخش‌های کلیدی حلقه سفر مشتری است که باید به صورت مستمر ارائه شود. تمامی رانندگان خودرو و مشتریان آن‌ها باید در هر زمان و مکانی که بخواهند از خدمات پشتیبانی بهره‌مند شوند و کارشناسان شرکت پاسخگوی سوالات آن‌ها باشند.

بازاریابی و معرفی خدمات تاکسی آنلاین هم بخش مهمی از کار است که به تخصص و آگاهی نیاز دارد، قیمت گذاری سفرها هم از دیگر عوامل مهم است که روی سود مجموعه و تصمیم‌گیری مسافران تاثیر مستقیم دارد.

در یک کلام:

تاکسی اینترنتی راهکاری امن و مطمئن است که به مسافران این امکان را می‌دهد که از طریق تلفن همراه هوشمند خود در سریع‌ترین زمان ممکن رانندگان خوب و قابل اطمینان که در نزدیکی آن‌ها قرار دارد شناسایی کرده و از خدمات آن‌ها بهره ببرند.

در مقابل رانندگان هم این شانس را دارند که بدون صرف وقت و هزینه اضافه به مشتریان بیشتری دسترسی داشته و بهره‌وری خود را افزایش دهند.

استفاده از تاکسی اینترنتی باعث افزایش امنیت و سرعت می شود

مزایای رونق تاکسی‌های آنلاین چیست؟

اگر بخواهیم به مزایای رونق گرفتن تاکسی‌های آنلاین به صورت فهرست‌وار اشاره کنیم می‌توانیم این موارد را در لیست خود بگنجانیم:

  1. کاهش هزینه‌های راننده و مشتری

راه اندازی آژانس‌های تاکسی رانی هزینه‌های بسیاری مثل اجاره دفتر، پرداخت مالیات و بیمه، تلفن دفتر و تبلیغات داشت که باعث می‌شد مدیریت مجموعه درصد زیادی از وجه کرایه را دریافت کند. مشتریان هم باید بخشی از این هزینه‌ها را با پرداخت پول بیشتر جبران می‌کردند. تاکسی اینترنتی به دفاتر متعدد نیازی ندارد و پس از راه اندازی یک بستر نرم افزاری مناسب یک دفتر برای ساپورت کل منطقه تحت پوشش کافی است و این امر در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کند به این ترتیب مسافر کرایه کمتری می‌پردازد، راننده درصد کمتری به شرکت تاکسی آنلاین می‌دهد و هر سه ضلع این مثلث سود می‌کنند.

  1. استفاده آسان نرم افزار

یکی از مهم‌ترین مزایای  نرم افزار تاکسی اینترنتی این است که استفاده آن برای متقاضی سفر و راننده بسیار آسان است. در گذشته باید تماس تلفنی گرفته می‌شد، اگر ماشین در آژانس موجود بود راننده را به محل اعزام می‌کردند. گاهی یافتن آدرس محل اقامت مسافر و مقصدی که می‌خواست برود خیلی دشوار می‌شد و در این بین مسافران و رانندگان سختی‌های زیادی را متحمل می‌شدند. تاکسی‌های آنلاین به کمک جی پی اس، نقشه و راهنما به راحتی راننده را به مبدا و مقصد راهنمایی می‌کند و استفاده راحت به نفع همه است.

  1. امنیت بالا

در طول سفر موقعیت مکانی خودرو از سوی شرکت تاکسی اینترنتی ردیابی می‌شود و این امر امنیت سفر را چند برابر می‌کند. به کمک این تکنولوژی به راحتی می‌توان افراد سالخورده و فرزندان را بدون نیاز به نظارت دیگران جابه‌جا کرد. خانم‌ها هم هنگام سفر احساس امنیت بیشتری می‌کنند.

  1. اشتغالزایی

این نرم افزارهای برای افرادی که به دنبال یک کار نیمه‌وقت یا حتی تمام وقت هستند انتخاب خوبی است و افرادی که به  دلایلی مثل نداشتن مجوز تاکسی رانی یا فرصت کار تمام‌وقت  قبلا نمی‌توانستند به انتقال مسافر بپردازند با نصب این اپلیکیشن می‌توانند صاحب شغل جدید شوند.

  1. اشتراک سفر با دیگران

از دیگر مزایای این اپلیکیشن‌ها امکان سفر اقتصادی و اشتراک گذاشتن مسیر با دیگران است که کمک می‌کند در طول مسیر تنها نباشید و در عین حال هزینه‌های کمتری را هم پرداخت کنید.

معایب رونق گرفتن تاکسی اینترنتی کدام است؟

رونق گرفتن تاکسی‌های اینترنتی مشاغل سنتی این حوزه مثل آژانس‌ها و رانندگان خطی را با کمبود مسافر روبه‌رو کرد. همچنین عدم آگاهی لازم از فرهنگ استفاده از این تکنولوژی باعث شد تا مدتی برخی افراد استفاده درست از آن را یاد نگیرند.

در ابتدای کار در همه جای دنیا رانندگان در مقابل این سرویس جدید مقاومت نشان داده و نگران بودند شغل و درآمد خود را از دست بدهند. سندیکاهای تاکسی دارن و مدیران سنتی این صنعت مقاومت کردند اما بعدها با توجه به مزایای بسیار این خدمات به مصرف کنندگان آن پیوستند. به این ترتیب اکوسیستم ارائه کنندگان این خدمات تغییر کرد و شکل مدرنی به خود گرفت.

شرکت‌های ارئه دهنده خدمات تاکسی اینترنتی در ایران کدام‌ها هستند؟

در حال حاضر دو شرکت بزرگ و معتبر اسنپ و تپسی در کشور به ارائه این خدمات می‌پدازند و در کنار آن‌ها شرکت‌های دیگری مثل کارپینو هم تلاش کردند شکل بگیرند. کوشش‌ها برای راه اندازی تاکسی آنلاین در ایران ادامه دارد و هر از چندگاهی پروژه جدیدی اعلام موجودیت می‌کند. در اینجا به معرفی دو برند مشهور تاکسی تلفنی ایران می‌پردازیم.

  • تاکسی اینترنتی اسنپ

اسنپ

این شرکت اینترنتی از سال 1393 کار خود را آغاز کرد و نرم افزار آن متعلق به گروه اینترنت ایران است. به کمک این اپلیکیشن که روی تمامی گوشی‌های هوشمند اعم از اندروید و IOS قابل نصب است می‌توانید نزدیک‌ترین راننده‌ها را شناسایی کرده و درخواست سفر بدهید.

به مرور خدمات دیگری مثل پیک موتوری و سایر خدمات مبتنی بر حمل و نقل شهری هم به لیست فعالیت‌های این شرکت افزوده شد. اسنپ یکی از بزرگترین و در عین حال موفق‌ترین استارتاپ‌هایی است که به تقلید اوبر در کشور شکل گرفت و مسیر خود را پیدا کرد.

  • تاکسی اینترنتی تپسی

تپسی

شرکت فناوری و  دانش آرامیس اندکی پس از اسنپ اپلیکیشن تپسی را به کاربران اندروید و IOS ارائه کرد و در حال حاضر در بسیاری از شهرهای ایران مشغول خدمت رسانی است. این شرکت تلاش کرده با ارائه خدماتی مثل کد تخفیف، نظر سنجی در مورد رانندگان و مسافران و سرویس‌های متنوع برای سفر نظر کاربران را جلب کرده و مشتریان خود را افزایش دهد.

اسنپ و تپسی رقابت نزدیکی با یکدیگر دارند و همین امر باعث شده برای ارائه خدمات بهتر و باکیفیت‌تر تلاش چشمگیری داشته باشند که قطعا به نفع مسافران و طرفداران سرویس‌های آنان است.

ایرانیان از دیرباز همیشه طرفدار استفاده از تکنولوژی‌های روز بودند و با شروع خدمات تاکسی اینترنتی پیر و جوان می‌پرسیدند که تاکسی اینترتنی چیست، تاکسی آنلاین چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد. این اپلیکیشن‌های جدید به سرعت در ایران رونق گرفتند و امروزه  با اینکه تشخیص بهترین تاکسی اینترنتی کار ساده‌ای نیست، بخش مهمی از سفرهای درون شهری مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ کشور از این طریق انجام می‌شود.

اگرچه این سرویس پیش از کشور ما در اروپا و بسیاری نقاط جهان مورد استفاده قرار می‌گرفت اما به سرعت در ایران بومی سازی شد و توانست جایگاه خوبی در بین مشتریان کسب کند.

 

  • منبع: pishgamanasia.com

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.